12 Angry Men

Nu när inspelningen till filmen "I stormens öga" är klar, har jag äntligen tid för ännu ett inlägg. Nästa vecka börjar redigeringen av filmen, och idag, Söndag, tar jag det bara lugnt.

Idag blir det en riktig klassiker som presenteras. En film från 1957.

12 Angry Men

12 Angry Men

Denna film, som inleds med en rättegång, där vi får veta att en 18-årig pojke sitter åtalad för mordet på sin egen far. Juryn får gå in i sitt rum för att diskutera saken. Där är 11 av de 12 medlemmarna övertygade om att pojken är skyldig.

Detta var den första film på riktigt länge som jag kände var en direkt hit för mig. Jag kände en dag för att se någonting med Henry Fonda, och valde då att se denna film.
Fonda spelar den ensamme medlemmen som helt enkelt inte är övertygad om att pojken är skyldig. Efter att ha sett ett fåtal med Fonda tidigare var jag väl medveten om att han är en skicklig skådespelare, och det visar han även i den här filmen. I denna är han dock ackompanjerad av 11 väldigt duktiga motspelare. Vi ser bland annat Lee J. Cobb som en väldigt övertygande jurymedlem.

Manuset bakom denna film är mycket väl utarbetat. Det hela är en 1½ timme lång dialog mellan 12 jurymedlemmar som alla försöker övertyga varandra. Mer än så finns det inte att säga, mer än att det är otroligt spännande att följa utvecklingen.

Filmen är regisserad av Sidney Lumet, som bland annat regisserat Serpico, Dog Day Afternoon, The Hill och Fail-safe.
Av dessa har jag sett The Hill och Fail-Safe, och båda dessa är mycket bra filmer. Serpico och Dog Day Afternoon är filmer jag länge velat se, eftersom de är mycket omtalade filmer. Lumet verkar därmed vara en skicklig regissör som jag ser fram emot att se mer av.

För första gången på min blogg, får en film betyget 5/5. En film som är otroligt sevärd, och som fick mig att sitta klistrad framför TV'n, dels för den grymma utvecklingen av historien, men också för det fantastiska skådespeleriet.
Mycket bra gjort!

Tack till de som läser!

Ha't bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0