The Fountain

Hej, igen!

Har för bara några minuter sedan sett filmen The Fountain, och bestämde mig för att direkt gå ut på bloggen och skriva.
The Fountain
The Fountain

Jag vill inte på något sätt skriva för mycket om filmerna, för jag vill inte att folk ska sitta och vänta på de saker jag nämner i historien. Men att beskriva denna film så att någon annan ska vilja se den, och ändå känna att de inte riktigt vet vad de väntar på, är svårt.

Filmen utspelar sig under tre olika tider. Dels i nutid, där vi möter Tommy, spelad av Hugh Jackman, som är en forskare inom åldrande. Vi ser också en version av Tommy som utspelar sig långt tidigare, i spanien, där han fått ett uppdrag från drottningen att ge sig ut i djunglerna i "new spain". Vi finner också en tredje Tommy, vars värld består av en liten sfär, på resa genom rymden. Alla letar de efter en sak. Liv.

Detta är Darren Aronofskys film efter det att han gjorde Requiem for a dream. Jag har sett den, och även Pi av honom sen tidigare. Båda de filmerna har förtjänat toppbetyg av mig, så mina förväntningar på The Fountain var höga.
Då jag gillar att inte veta något om historien innan, såg jag till att ingen av mina vänner berättade något om filmen. Allt jag fick höra var: "Säg till mig om du fattar den".
Vad fick jag se då? En otroligt vacker, genomtänkt och välspelad film. En historia jag drogs med i, och ansträngde mig med att förstå. Jag har läst kommentarer på filmtipset.se, där människor sagt att de tyckte historien var tunn. Jag tyckte att historien hade tillräckligt för att jag vid filmens slut skulle tycka att det var en genomtänkt film. Mycket väl genomförd!
När jag ser filmer som denna, det är då jag känner att jag själv vill skapa film. Detta är den typen av film som inspirerar mig. Jag tänker: "När jag en dag gör en film, ska jag tänka på den här".
Rent manusmässigt tycker jag det är ett fantastiskt arbete bakom den här filmen. Att pussla ihop allting, så det ska passa, är definitivt inte lätt, men Aronofsky har lyckats. Bra gjort!

Detta var den tredje av Aronofskys filmer jag såg, och än så länge ser det otroligt bra ut. Jag ser fram emot att se vad han hittar på i framtiden. Han har gjort en film till efter The Fountain, nämligen The Wrestler. Jag hoppas på att få se den inom en snar framtid, för Aronofsky har precis vunnit otroligt mycket respekt i mina ögon. Han har även två filmer under "pre-production", som ska komma ut -09 och -10.

The Fountain får betyget 4 av mig. Jag satt länge och funderade på femman, men kände att även denna film behövs ses om innan man kan sätta ett rättvist betyg. Men efter en första titt, betyget 4/5.

Tack till de som läser!
Imorgon kommer antagligen en kort presentation av Punch-drunk love.

Ha't bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0