The man from earth

Goddagens igen!

Då jag verkligen vill satsa på att skriva på den här bloggen, sätter jag igång med ännu en film idag.

Dagens rekommendation:
The man from earth
The man from Earth

Denna film utkom 2007, så det är en rätt ny film. Jag såg den för bara någon dag sedan efter att min bror rekommenderat den.

I filmens inledning får vi träffa John, som tänker flytta ifrån det samhälle han bott i de senaste 10 åren. De människor han kommit nära kommer för att ha en avskedsfest.
Väl hos honom hittar de bland annat en tavla som liknar något som Van Gogh skulle målat, men den konstintresserade i gänget känner inte alls igen den. Snart därefter frågar John resten av gänget: "Tror ni att en människa kunnat leva i 14000 år, fram tills idag?".

Denna film är gjord på det mest enkla sätt. Hela historien utspelar sig på en plats, vilket jag tycker är mycket bra.
Manuset är otroligt välskrivet, och trots att större delen av filmen består av prat, blir jag aldrig uttråkad.
Jag kan tänka mig att många i min egen ålder skulle bli uttråkade av filmen, så vidare de inte är särskilt filmintresserade. Folk har en tendens att vilja ha saker som händer hela tiden. Jag känner dock att det händer saker i dialogen med korta mellanrum.

Jag kände inte igen så många av skådespelarna. Uppenbarligen behövdes inte det, för jag tyckte om alla skådespelarinsatser. Jag tyckte att alla karaktärer var trovärdiga, vilket är speciellt viktigt i en film som denna.
Att man tror på karaktärerna är viktigt i alla filmer, men i vissa filmer tolererar man mer än i andra, och detta är en film som kräver att man tror på varje ord som sägs.

Filmen får betyget 4 efter en första titt. Det känns dock som att denna film kommer mogna, och att den i framtiden har möjlighet till en höjning till toppbetyget 5. Jag tänker fortfarande, efter några dagar, på filmen, och hur mycket jag tyckte om den. Jag ska antagligen se om den inom en snar framtid, och det är ett gott tecken.

Till alla som känner för att krypa upp vid en öppen spis och höra en mysig historia berättas, så är denna film att rekommendera!

Tack till alla som tog sig tid att läsa idag också!

Ha't bra!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0