Rambo-special

Snön har börjat lägga sig i Visby. Det verkar som om vintern inte riktigt tänker ge med sig. Jag som inte är ett stort fan av snön finner då en ännu större anledning att sitta inne och se film.
Idag hade dock inte snön börjat falla när jag och Marcus intog våra platser i filmvisningssalen på A7 för att beskåda fjärde och än så länge sista delen i Rambo-serien. Snön kom först senare, vilket nu passar sig utmärkt när jag sitter framför min dator och ska presentera Rambo-serien för mina läsare.

Vi drar igång med den första delen:
Rambo Part 1
First blood

Denna första del, vars titel inte innehåller namnet Rambo, utan enbart First blood.
I denna får vi följa vietnamnveteranen John Rambo, som återvänt hem efter kriget, och driver omkring i jakten på bekräftelse.
Han anländer till en mindre, typisk amerikansk, småstad, där han direkt blir bemött av en på utsidan ganska trevlig sheriff.
Hans intentioner är dock att föra bort Rambo, eftersom "killar som honom inte orsakar annat än bråk".
Rambo accepterar självklart inte denna behandling, och irritation mellan honom och den lokala poliskåren utbryter. Det blir minst sagt - krig.

Ja, där har vi handlingen till den första delen i Rambo-serien. Jag ska tillägga att jag aldrig tidigare sett Rambo, förrän jag sett alla fyra filmer nu under en ganska kort period. Jag hade förväntat mig en Rambo som sprang omkring med ett stort maskingevär i djungeln. Men så är inte fallet. Beväpnad med endast sin kniv, i den skog som omringar den lilla staden, klarar han sig alldeles utmärkt.

Eftersom jag ska rescensera alla fyra filmerna kommer jag inte gå in så djupt i varje film, utan kort beskriva de delar jag tycker är viktiga att ha med.

Där ibland ligger så klart underhållningsnivån.
Dessa filmer förväntade jag mig skulle vara ren underhållning. Vad fick jag? REN underhållning. Så pass underhållande att jag flera gånger bröt ut i gapskratt av glädje, förvåning, och adrenalin. Klyschiga repliker, coola explosioner, humoristiska side-kicks och en Rambo med lösningar i McGyver-stil. Här har vi underhållning på hög nivå!

Att gå in på manus och skådespeleri i en film som denna är omöjligt. Stallone gör en grym roll. Det är svårt att bedöma ifall han är bra eller inte, men jag tycker i alla fall att han är cool, vilket räcker gott och väl för mig! Vissa påstår att manuset har visa "djupa delar", och ett visst budskap. För mig framgår inte det, och jag bryr mig inte ett dugg. Än en gång, jag blev underhållen till max, och det räcker!

Betyg på första filmen blir: 3/5.
Ja, för att en film som denna ska få toppbetyg, krävs betydligt mer än underhållning. Men jag förväntade mig underhålling, fick underhållning, så trean är egentligen toppbetyg med tanke på omständigheterna.

Vi går raskt vidare till nästa film.
Rambo part 2
Rambo - First blood part II

Självklart är det denna titel man skrattat åt några gånger, med tanke på FIRST blood TWO. Jag är självklart medveten om att den heter PART Two, men den som inte finner det aningen komiskt lider av torrhet, och bör vätas.

Vad får vi här, då?
Här får Rambo ännu ett uppdrag, nämligen att ta sig till djungeln, där han tidigare varit på slagfältet med sina kamrater, för att göra ett fotografi-uppdrag. Självklart kan han inte låta bli att ta till våld när han finner ett läger fullt med krigsfångar. Uppdragsgivarna blir förstås förskräckta över detta faktum, och låter bli att hämta upp Rambo igen. Men som ni ser på postern, vad de inte vet, är att de jävlas med Rambo.

Som med alla tvåor, tar även denna med en aningen bredare historia. I den första filmen hade vi Rambo, han var vietnamveteran. Någon gjorde honom jävligt sur.
I den här filmen har vi Rambo, som vi följt i ettan, vi vet att han är vietnamveteran, och vi vet vilka kunskaper han besitter. Här pressas han då ytterligare en bit över gränsen.
Hur funkar det här, då?

Precis som i ettan bjuder denna filmen på grym action, och underhållningsnivån ligger högt. Något som dock drar ner till en början, är att det blandas in en del känslomässiga scener. En kvinna agerar den agent han ska möta i djungeln, som ska leda honom dit han ska. Oundvikligt, fastnar de för varandra.
"Nej, inte Rambo", tänkte jag när jag satt i min pälsbeklädda datorstol med ögonen på skärmen.
Actionen tar även ett steg längre. Denna gång är han inte bara beväpnad med sin kniv, utan har på ett helt oförståligt sätt fått med sig en compound-båge, som han lätt som en plätt skruvar ihop i djungeln. Även pilarna är av "ihopskruvningsmodell", med ett extra tillval, nämligen explosiva spetsar.

Mjo, det sträcker sig aningen för långt om man jämför med ettan. Denna film når därför inte riktigt lika högt för mig. Den bjöd dock fortfarande på några rejäla skrattattacker, och jag kände mig aldrig uttråkad.

Betyg på denna film: 2/5

Vi travar vidare till Aghanistan...
Rambo part 3
Rambo - First blood Part III

Denna film utspelar sig som sagt i Afghanistan. Rambos överordnade (som varit med i det två tidigare filmerna också) ber om att få ha med Rambo på ett uppdrag i Afghanistan. Rambo avböjer, eftersom han just nu jobbar med sin inre frid i ett tempel någonstans i Asien (om jag fattade det hela rätt).
Han ändrar givetvis uppfattningen när han får höra att hans överordnade blivit tillfångatagen av en militant grupp i Afghanistan.

Historien utlovar mycket action. Rambo har nu gått från Amerikansk skog, till Vietnams djungler, och nu befinner han sig i Afghanistans ökenlandskap. Tyvärr är det också i denna film som Rambo når botten i serien.
Då de andra två varit underhållande, trots en hel del dåliga inslag, hade denna både dåliga inslag, men också dålig underhållningsfaktor. Nu sträcker det sig för långt. När en - EN - man, lyckas spränga en helikopter med pilbåge går det för mig lite långt. Många anser att det är coolt, eller har kommentarer som: "Men det är ju rambo!", men det håller inte för mig. Mina skrattattackar hade sinat nästa helt i denna film, och satt mest uttråkad hela filmen.

Jag kände dock att det var nödvändigt att se den här filmen. Marcus tyckte att vi kunde gå direkt på John Rambo, men jag insisterade på att se trean först, just för jag inte ville missa någon del i storyn. Visst, det var nödvändigt, och efteråt tänkte jag att det var den enda anledningen att jag såg klart hela filmen.
Så nej, denna film är inte en av de bästa man sett. Dock, när man är medveten om vad som komma skall, tycker man om en av de sista replikerna, där Rambos överordnade kläcker ur sig: "Kanske vi börjar bli lite slitna för det här".

Men även denna ska ha ett betyg. Underhållningsnivån är i botten, de klyschiga replikerna är inte längre klyschiga, utan låter bara löjliga. Man lyckas spränga allt, och allting går helt enkelt för långt.

Mitt betyg på denna film: 1/5

Men nu går vi efterlängtat vidare till:
Rambo part 4
John Rambo

Oj, oj, oj. Här har jag en upplevelse att minnas en lång tid framöver.
Innan jag såg filmen tänkte jag:
De tidigare filmerna, där hade inte filmtekniken gått lika långt som idag. De halvtaskiga 80-talseffekterna i de tidigare filmerna, de skulle vara utbytta mot dagens lite mer sofistikerade ljudläggning. Blir det bra, eller dåligt? Kommentarer från folk som sett den var också i stil med: "Rambo fyra? Shit...där kan vi snacka om köttig film". Snacka om förväntningar!

Men jag ska berätta handlingen.
I Burma har en konflikt hållit på en längre tid, civila dödas, och en del kallar det för folkmord. Rambo lever på gränsen till Burma, och har nu några år på nacken. En dag får han besök av ett gäng som vill föra medicin och andra nödvändigheter in till Burma. De ber förstås Rambo om hjälp, eftersom han i sin ägo har en båt.
Han hjälper dem till sitt mål, men de blir tillfångatagna, och snart söker ett gäng legosoldater upp Rambo för att se vad de kan ta reda på. Men denna gång tänker inte Rambo sitta och titta på.

Stallone står själv för regin i denna film, vilket jag tyckte var intressant. Fotot håller hög klass, actionen (heter det så?) håller hög klass, men framför allt...underhållningen. Om jag tyckte att skrattanfallen var många i den första Rambo, så är det inget att jämföra med denna film. När folk pratar om köttig, så är det väl ändå lite lindrigt? När folk får pilar genom skallen, och därför flyger ner med huvudet före ner i en mina, och där sprängs i luften, kan jag inte låta bli att högljutt skratta i hela visningssalen. Köttig? Jag skulle vilja säga att jag aldrig sett så mycket blod, kött, bortspränga ben och avskjutna huvuden som i denna film. Helt fantastiskt!

Jag var rädd att Rambo skulle ha blivit för gammal. En surig gubbstrutt som knappt orkar hålla bössan längre, och som lever i sina minnen. Men nej, då! Rambo har energin kvar, och han utnyttjar den! Pilbågen har han kvar, och han drar sig inte för att använda de största kulsprutorna han hittar.
Här har vi renodlad action och underhållning när den är som bäst! Vissa påstår att denna förstörde hela serien. Jag vill säga att om man vill se Rambo-serien, är det denna man har att se fram emot!

Mitt betyg på denna film: 4/5.

Ja, den får en fyra, för även om det är ren underhållning, så håller den så förbannat hög klass, att man inte kan annat än älska den. Det som gör den bättre, är att den även förbättrar andra och tredje delen i serien, som jag tyckte var rätt dåliga. För nu kopplar han ihop det, och visar att serien i sin helhet är något helt fantastiskt. Så när en Rambo-box befinner sig ute i affärerna, kommer jag inte vara sen med att införskaffa den, och jag kommer glatt se om trean.

Men nu ska jag sammanfatta hela serien, och ge den ett helhetsbetyg.

Underhållningsfaktor: 5/5
Filmtekniskt (foto, ljud, klipp, osv.): 3/5
Skådespeleri: 3/5
Underbarhet: 5/5

Underhållen har jag blivit förut, men aldrig så här. Inför varje film undrade jag om jag även i denna film skulle få mig ett gott skratt, och bara få känna mer adrenalin pumpa inom mig.
Med en lagom början, en halvtaskig mitten, och ett fantastiskt avslut, har egentligen denna serie allt man kan önska sig, och även lite av det man hoppades kunna undvika, vilket gör den fullbordad.

Så serien som helhet, får 4/5, enbart för att de är underhållande. Jag har missbrukat detta ord idag, men jag kan säga det fler gånger. Folk som vill se filmer utan några större krav på att koncentrera sig för att hänga med, släng i en Rambo-skiva i DVD:n, och njut!

Mm, det blev kanske inte så detaljerat beskrivet idag, men det var inte tanken. Tanken var att presentera varje film i Rambo-serien, för att folk ska få upp ögonen för den, se vad jag tycker om dem, för att sedan rusa till affären (eller internet om man kör på det sättet) och lägga vantarna på ett exemplar.

Men vet ni vad som är det bästa?
Stallone har nyligen kommit ut med att han är intresserad av att göra en femte Rambo-film. Hoppas vi på det? Klart vi gör! Jag vill se mer Stallone, med ett rött tygband runt pannan, med ett stort maskingevär i händerna, och blod, kött, och åter litervis med blod!

Tack till er som läser!

Ha't bra!

Kommentarer
Postat av: Anna

helvete vad låååååångt! :D

2009-02-12 @ 10:56:52
Postat av: Ingrid

Ambitiös blogg! Trevligt att hitta hit.

2009-02-26 @ 00:34:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0