I am a sex addict

Nu ska jag äntligen skriva ännu en rekommendation. Jag har redan nämnt den här på bloggen, så detta är förhoppningsvis en av filmerna ni väntat på:

I am a sex addict

I am a sex addict

Filmen är en självbiografisk film, med en hel del inslag av humor, som visar regissörens kamp mot sexmissbruk.
Den inleds med att vi ser regissören iförd finkläder, som berättar att han snart ska gifta sig för tredje gången, men först vill han berätta sin historia om sitt sexmissbruk.

Filmen är filmad med DV-kamera. Det är alltså ingen film med särskilt hög budget. Förutom att regissören nämner saker som hänt, så nämner han också förhållanden för filmen. Han nämner i början att det började i Paris. Han går ner för en gata, och stannar sedan och tittar in i kameran för att förklara att han inte hade råd att flyga till Paris, och därför spelar in det i San Fransisco. Hela lågbudgetgrejen ligger över hela filmen som en väldigt charmig egenskap.

Förutom voice-over använder regissören ett grepp som sällan används i film. Han vänder sig om, mitt i en scen, tittar in i kameran, för att förklara hur han känner, för att sedan vända sig tillbaka och fortsätta en dialog. Det är någonting jag finner mycket charmigt och snyggt. De skådespelare som är med förutom honom spelar väldigt bra vid dessa tillfällen. De stannar upp i det de gjorde innan han avbröt sig, och fortsätter när han är klar.

Manusmässigt kan jag säga att filmen är välskriven. Det är en verklig historia som regissören återberättar, men om den var så som det verkar i filmen vet jag inte. Oavsett är det en väldigt intressant historia som man fastnar i, och skrattar åt. Det är en väldigt personlig film, och det ser man sällan. Regissören berättar öppet om sitt förflutna, och får oss att skratta åt det, vilket antagligen är ett sätt för honom att gå vidare. Det känns bra att man får vara en del av det som hjälper honom att gå vidare.

Vem är då denna man?
Han heter Caveh Zahedi, och har tidigare gjort en film som heter I don't hate Las Vegas anymore. Denna film har jag inte sett, men den nämns i I am a sex addict. Efter att ha sett denna film vill jag verkligen se den. Alla hans filmer verkar vara väldigt personliga. Som sagt, det är sällan man ser det, så det är roligt att se.

Skådespelarbiten tycker jag också är väldigt rolig, för Caveh återkommer till att berätta om inspelningsförhållandena. T.ex berättar han att en skådespelerka inte ville ge honom en fake-avsugning. Sedan kommer ett filmklipp där vi ser henne berätta att hon inte vill. Därför ser vi dessa personer som de personer han träffade i verkligheten. De blir väldigt trovärdiga, eftersom vi ser dem som vanliga personer också. Jag vet inte om de bilderna också var med i manuset, att det var meningen, men jag tycker de är trovärdiga, och höjer trovärdigheten på hela filmen.
Vissa gånger lägger han också in bilder där han säger att det är bilder på den riktiga personen, och berättar sedan en kort avslutning på deras historia innan han går vidare. Bra gjort!

Som alla andra filmer ska också denna få ett slutligt betyg.
När jag satt på filmtipset och skulle betygsätta den, direkt efter jag sett den, var jag nära på att trycka på femman. Men jag har varit väldigt snäll med mina betyg på sistone, och var inte riktigt säker på om den verkligen förtjänade den. Jag sade till mig själv att jag skulle smälta filmen några dagar, eftersom jag ansåg att detta behövdes.
Det var bra att jag tänkte att jag skulle smälta den, för ju mer jag tänker på den desto bättre blir den. En film, med en tragisk, sann historia, som vi i publiken får ta del av på ett väldigt personligt, och roligt sätt.
Mitt betyg blir efter denna omtanke:

5/5

Bra gjort, Caveh!

Ni ska också få en bild på denna filmskapare som har ett väldigt speciellt utseende.

En bild på Caveh Zahedi
Caveh Zahedi

Tack till er som läser!

Ha't bra!


Kommentarer
Postat av: Joel Grann

Mycket bra film!

2009-01-29 @ 01:52:13
URL: http://joelgrann.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0